Pápateszér Szűz Mária templom

Pápateszéri Templomban lévő Esterházy emléktábla restaurálása

A restaurálás megkezdésekor és folyamatában archivált képek mutatják a leírtakat, mint haladt a restaurálás.


Az emléktábla gondolatban két részre bontható, az egyik a fefete márvány lap, kézi vésett, laparanyozott betűkkel, a másik ennek a díszítő kerete illetve fejrésze a családi címer egy koszorú tetején.


A fekete márvány tábla:
A tisztítás és felületi kosz eltávolítása után a betűk egy vékony alapozó réteggel vannak bevonva, ennek anyaga megegyezik az arany ragasztójának anyagával a tartósság érdekében. Ennek teljes száradása után hordható föl ecsettel a ragasztóanyag, a vésett betűk mélyebb részeibe egységesen eloszlatva. A megadott száradási idő betartásával, el lehet kezdeni az aranylapok ráhelyezését. Mivel a ragasztó a betűkön kívül is nyomot hagy, könnyen megtapad az arany és a teljes felület lefedése után, finom ecsettel a mélyebb sarkokba is be van dolgozva. A ragasztó teljes száradása után, habkővel le van tisztítva a tábla sík felülete és az aranyozott betűk elkészültek. A munkánál használt anyag: 23 karátos Dukát Duplaarany 8cm x 8cm lapokban.


A címer és koszorú:
Az eredeti színek és a hitelesség érdekében két irányból merítettem a színeket és anyaghasználatot. Az első a tisztítást követő eredeti réteg felkutatása a másik az irodalmakban található címerek rajzai és használt motívumai.
A tisztítás egy felületi visszakaparással indult keresve az eredeti réteget, ez egy halvány színt hozott minden felületen amely jól láthatóan egy erős lakk réteggel volt életre keltve és mèlyítve.
A keret és címer sérülései lejavítása fokozatosan az eredeti felülettel lett egy síkra hozva töltés és csiszolás fokozatos menetével. A nagyobb hiányok drótos megerősítésre épültek, mint az egész keret váza. A teljes lejavítás után portalanítás és felületi alapozás következett. Az előkészített alapra először az aranyozást kellett elkészíteni, majd ennek száradása után az ezüstözött részek következtek. Az eljárás ugyanaz mint a márvány táblán és az anyag is. Az anyaghasználat fontos az időtállóság és eredetiség miatt. Az arany és ezüst teljes száradása után lehetett a színeket megfesteni. Mint a korabeli anyaghasználat is mutatta, vizes oldású festéket használtak, tartva az eredetiséget most is víz higítású festékkel lettek az eredeti és hiteles színek pótolva.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük