Szombathelyi Szt. Márton templom

Szombathelyi Szt. Márton templom aranyozási és restaurálási munkálatok

Aranyozás és aranyverés mint rokonszakmák.

Az aranyverés:
Több mint 5000 éves múltja van ennek a szakmának és a gyökerei Indiából indulnak. Java részt kézi erővel való megmunkálása a nemesfémeknek, amelyet az iparisodás időszakában tudták először gépekkel könnyíteni.
A folyamat a tiszta 24 karátos arannyal kezdődik, mely egy olvasztás során keverve van más fémekkel a megfelelő szín és karátszám eléréséhez, ennek ötvözése után hengerléssel több 10m-es szalaggá nyújtják mely kis négyzetekre vágása után, speciális lapok között, döngöléses eljárással a megfelelő vékonyságúra van nyújtva. Ez a döngölés a gépesítésig kézi erővel 6-12kg-os kalapácsokkal zajlott, ám annak szerepét nem pótolja semmi így mai napig kézi erővel rá kell többször súlytani a minőség érdekében. A végleges vékonyság (8 mikron) elérése után a lapok párhuzamkésekkel  fel vannak vágva a kívánt méretre és selyemlapok közé behelyezve, ezt kapja kézhez az aranyozó és minden szakember aki laparanyat, ezüstöt használ munkája során.

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy én mindkét szakmát kitanultam és művelem is, így azt az anyagot gyártom amit később az aranyozásnál fel is használok.

Az aranyozás:
Konkrétan a Szombathelyi Szt. Márton templom aranyozási munkáit hozom példának, mert együtt dolgozhattam azokkal a kiváló szakemberekkel akik az összes belső díszítés felújítását végezték. Az én feladatom a főoltár alsó kétharmadának és Szentségház aranyozása és a közelebbi két mellékoltár aranyozása voltak. A munkálatokat az évtizedek alatt felhalmozódott kosz és por eltávolításával kezdtem és a még egészséges aranyozások feltárásával. A tisztítást követte a hiányzó faragások pótlása a megmaradt eredeti darabok alapján. Miután elő lett készítve minden felület, el lehetett kezdeni az aranyozást. Ez a folyamat egy felületi tisztítással kezdődik, majd egy hegyikréta és enyv keverékéből előállított grund alapozást hordunk fel. Ez mikor megszárad csiszolható lesz és egyre finomabb csiszolópapírokkal elérjük az arany alá megkövetelt felületet. Ezt portalanítjuk és alkohollal tisztítjuk majd egy poliment nevű anyaggal mely keverve van finom arányban ragasztóanyaggal és legtöbbször vörös vagy sárga színű, befestjük ahol fényaranyat készítünk. Ez miután megszáradt alkoholos oldással ráfektethető az aranylap amelyet csak erre a célra készített, mókusszőr ecsettel foghatunk és bőr párnán vágunk méretre. Ezt követi az arany polírozása amitő elnyeri végleges fényét, ezt féldrága achátkővel végezzük amely egy formára csiszolt, nyélbe fogott szerszám. 
A fényaranyat a mattarany emeli ki legszebben, így lett az oltárokon is, az eredeti felületek alapján helyrehozva. A mattaranyozás ugyanazzal az alapozással kezdődik és ugyanúgy laparannyal van fedve csak a ragasztóanyag más, így érjük el azt a selymesen fénylő aranyozást ami harmóniában van a fényes felületekkel.
Az említett arany a 23 karátos Dukát Duplaarany mely 8cm x 8cm-es lapokban van csomagolva 250 lapos könyvekbe.

Mindkét szakmát lehet munkának tekinteni de engem a régi korok laza precízsége hat meg ami mögött hatalmas tudás volt és ezeken dolgozhatok ami mindig tanít és új megoldásokra késztet. 
Az aranyverés szépsége a kemény fizikai munka mellett pedig az amikor egy darab fémből olyan anyagot hozunk létre amit fénybe tartva egy zöldes opálos színben láthatunk mindent. 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük