Pápateszér Szűz Mária templom

Pápateszéri Templomban lévő Esterházy emléktábla restaurálása

A restaurálás megkezdésekor és folyamatában archivált képek mutatják a leírtakat, mint haladt a restaurálás.


Az emléktábla gondolatban két részre bontható, az egyik a fefete márvány lap, kézi vésett, laparanyozott betűkkel, a másik ennek a díszítő kerete illetve fejrésze a családi címer egy koszorú tetején.


A fekete márvány tábla:
A tisztítás és felületi kosz eltávolítása után a betűk egy vékony alapozó réteggel vannak bevonva, ennek anyaga megegyezik az arany ragasztójának anyagával a tartósság érdekében. Ennek teljes száradása után hordható föl ecsettel a ragasztóanyag, a vésett betűk mélyebb részeibe egységesen eloszlatva. A megadott száradási idő betartásával, el lehet kezdeni az aranylapok ráhelyezését. Mivel a ragasztó a betűkön kívül is nyomot hagy, könnyen megtapad az arany és a teljes felület lefedése után, finom ecsettel a mélyebb sarkokba is be van dolgozva. A ragasztó teljes száradása után, habkővel le van tisztítva a tábla sík felülete és az aranyozott betűk elkészültek. A munkánál használt anyag: 23 karátos Dukát Duplaarany 8cm x 8cm lapokban.


A címer és koszorú:
Az eredeti színek és a hitelesség érdekében két irányból merítettem a színeket és anyaghasználatot. Az első a tisztítást követő eredeti réteg felkutatása a másik az irodalmakban található címerek rajzai és használt motívumai.
A tisztítás egy felületi visszakaparással indult keresve az eredeti réteget, ez egy halvány színt hozott minden felületen amely jól láthatóan egy erős lakk réteggel volt életre keltve és mèlyítve.
A keret és címer sérülései lejavítása fokozatosan az eredeti felülettel lett egy síkra hozva töltés és csiszolás fokozatos menetével. A nagyobb hiányok drótos megerősítésre épültek, mint az egész keret váza. A teljes lejavítás után portalanítás és felületi alapozás következett. Az előkészített alapra először az aranyozást kellett elkészíteni, majd ennek száradása után az ezüstözött részek következtek. Az eljárás ugyanaz mint a márvány táblán és az anyag is. Az anyaghasználat fontos az időtállóság és eredetiség miatt. Az arany és ezüst teljes száradása után lehetett a színeket megfesteni. Mint a korabeli anyaghasználat is mutatta, vizes oldású festéket használtak, tartva az eredetiséget most is víz higítású festékkel lettek az eredeti és hiteles színek pótolva.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük